Processzometriai rendszer kódutasítási instrukció

 

Processzometriai rendszer kódutasítási instrukciója

Elsődleges jelek

Bíztatás (BIZT)

Az egyik fél valamilyen módon bíztatja, buzdítja a másikat a válaszadásra, érdeklődik a javaslata iránt, esetleg felkéri párját, hogy mondja az ötletét.

Példák

•  Mi jut eszedbe róla?

•  És te mit mondtál rá, szívem?

•  Hát akkor?

•  Örülök, ha ötletet adsz!

•  Nem, hát mi?

 

D

A

I

BIZT

4

4

5

 

Döntés kérése (DOK)

Miután több javaslat is elhangzott egy adott táblánál, az egyik fél valamilyen módon a másikat kéri arra, hogy döntse el, hogy melyik legyen a végső.

Példák

•  Na, melyiket szeretnéd?

•  Szóval akkor legyen?

•  Akkor marad szörny alulnézetből?

•  Kutya?

 

D

A

I

DOK

2

5

5

 

Döntés kérésre (DOKRE)

Miután több javaslat is elhangzott egy adott táblánál, az egyik fél a másik kérésére eldönti, hogy melyik legyen a közös javaslat.

Példák

•  A: Melyiket szeretnéd? (DOK)

B: Akkor legyen két ember egymással szemben. (DOKRE)

•  A: Akkor egy irha? (DOK)

B: Igen, mondjuk az. (DOKRE)

 

D

A

I

DOKRE

3

5

3

Döntés, amely nem kérés nyomán jön létre (DO)

Több javaslat is elhangzik egy adott táblánál, mire az egyik fél eldönti, hogy melyik legyen a végső javaslat. Mindezt nem a másik kérésére teszi.

Példák

•  Akkor medve.

•  Legyen az első.

•  Két nő, kész.

 

D

A

I

DO

5

4

2

 

Ellenkezés (ELL)

Az egyik fél a másik fél javaslatára ellentmondással reagál, nem tudja elfogadni a másik által mondott tartalom egy részét, vagy az egészet.

Példák

•  Nem!

•  Látom én amit, mondasz, de ez nem hasonlít orrszarvúra.

•  Hát mondjuk a feje, az nem tudom mennyire.

•  Jó, hát neked az, de nekem nem.

•  A: Én erre azt mondtam, hogy fanyüvő.

B: De a fanyüvőnek nincs szakálla. (ELL)

•  A: Két ragadozó mászik felfelé

B: Inkább lefelé. (ELL)

•  A: Ez egy ember, itt a lába.

B: Ott a lába. (ELL)

 

D

A

I

ELL

4

2

2

 

Ellenkezés - harmadik (ELL3)

(Nem szükséges külön jelölni, mert a program automatikusan számolja.)

Az egyik fél az adott táblánál harmadszor (vagy annál is többször) mond ellent a párjának.

 

D

A

I

ELL3

5

1

1

 

Feladatra vonatkozó (FV)

Az egyik fél olyan kérdést vagy megjegyzést tesz fel a másik fél számára, ami arra vonatkozik, hogy mi a feladat, hogyan kell megoldani. Olyan esetben is ezt a kódot adjuk, ha a másik feladatra vonatkozó kérdésére, vagy megjegyzésére reagál, azt helyesli, vagy annak mond ellent.

Példák

•  Vagy így kell nézni, vagy így kell nézni, gondolom, mert szimmetrikus, nem?

•  Már ne forgassuk vissza, mert akkor sokkal bonyolultabbá válik.

•  Mindegy, hogy hogyan nézzük?

•  A: Egyet kell?(FV)

B: Igen, egyet kell mondjunk. (FV)

•  A: Akkor találjunk valami harmadikat. (FV)

B: Nincs harmadik! (FV)

 

D

A

I

FV

3

4

4

 

Feladatra vonatkozó - harmadik (FV3)

(Nem szükséges külön jelölni, mert a program automatikusan számolja.)

Az egyik fél az adott táblánál harmadszor (vagy annál is többször) tesz fel kérdést vagy megjegyzést a másik fél számára, ami arra vonatkozik, hogy mi a feladat, hogyan kell megoldani. Olyan esetben is ezt a kódot adjuk, ha a másik feladatra vonatkozó kérdésére, vagy megjegyzésére reagál, azt helyesli, vagy annak mond ellent.

 

D

A

I

FV3

3

2

4

 

Helyeslés javaslat nélkül (HEJN)

Az egyik fél helyesli a másik által mondottakat, úgy, hogy a megszólalásában nem mondja ki a helyeselt tartalmat.

Példák

•  Igen.

•  Aha.

•  Szerintem is!

•  Valóban.

•  Tényleg az!

 

D

A

I

HEJN

3

4

4

 

Helyeslés javaslattal (HEJ)

Az egyik fél helyesli a másik által mondott tartalmat, oly módon, hogy ki is mondja a helyeselt javaslatot (vagy annak szinonimáját).

Példák

•  Aha, egy denevér.

•  Jó, óriás.

•  Aha, ez a lába.

•  A: Két állat mászik felfelé

B: Másznak felfelé. (HEJ)

 

 

D

A

I

HEJ

3

5

4

 

Helyeslés - harmadik (HE3)

(Nem szükséges külön jelölni, mert a program automatikusan számolja.)

Az egyik fél az adott táblánál harmadszor (vagy annál is többször) helyesli (javaslattal vagy nélküle) a másik által mondottakat. A "Feladatra vonatkozó" helyesléseket nem számoljuk bele!

 

D

A

I

HE3

1

5

5

Igazodás (IG)

Az egyik fél a saját javaslatát a másik kedvéért úgy alakítja, hogy azt a másik el tudja fogadni. Más, mit a Saját továbbfűzése , mert ott nincs meg ez az igazítási szándék.

Példák

•  A: Medve. (UJ)

B: Orrszarvú. (UJ)

A: Olyan medve, aminek ilyen hosszú orra van (IG)

•  A: Macskaféle. (UJ)

B: Elég brutális. (KV)

A: Hát mondjuk csak a sziluettje. (IG)

 

D

A

I

IG

2

5

4

Indítás kérdéssel (IK)

Az egyik vizsgálati személy az adott táblánál elsőként szólal meg, s ezt kérdés formájában teszi.

Példák

•  Gitár?

•  Ez tudod mi?

•  Két nő korongozik. Nem?

 

D

A

I

IK

4

5

4

 

Indítás nullázó kezdésként (INULL)

Az egyik fél az adott táblánál elsőként szólal meg, kifejezésre juttatja, hogy semmi nem jut eszébe, vagy magának a foltnak nincs jelentése. Már az elején elveti annak a lehetőségét, hogy a foltot bárminek is el lehessen nevezni, illetve, hogy közös javaslatra jussanak.

Példák

•  Hm, ez megint a nehezebbek közé tartozik.

•  Fogalmam sincs.

•  Ezt nem tudom első ránézésre.

•  Hát erről aztán semmi nem jut nekem az eszembe!

 

D

A

I

INULL

5

1

3

 

Indítás javaslat nélkül (IJN)

Az egyik fél az adott táblánál elsőként szólal meg, de ez a megnyilvánulásával nem vet fel a táblára vonatkozó tartalmi javaslatot.

Példák

•  Kezdd te!

•  Szerintem.

•  Na, és az utolsó!

 

D

A

I

IJN

5

4

4

Indítás javaslattal (IJ)

Az egyik fél az adott táblánál elsőként szólal meg, s a megnyilvánulásával felvet egy, a táblára vonatkozó tartalmi javaslatot.

Példák

•  Ez szerintem szarvasbogár.

•  Két orrszarvúgyerek találkozott

•  Denevér.

•  Ez szebb pillangó, mint az elsőnél.

 

D

A

I

IJ

5

5

3

 

Integrálás (INT)

Az egyik fél a saját- és a másik javaslatából egy újat alkot, úgy hogy mind a két javaslatnak egy-egy részét beleszövi a javaslatba - integrálja azokat.

Példák

•  A: Húsvéti nyulak. (UJ)

B: Szerintem olyan, mint egy ilyen petrezselyemvágó. (UJ)

A: Akkor legyen nyúlfejű petrezselyemvágó. (INT)

 

D

A

I

INT

3

5

5

 

Kitérő verbalizáció (KV)

Azok a verbális megnyilvánulások tartoznak ide, mikor az egyik fél mondata nem a táblára vonatkozik. Ha pl. a vizsgálatvezetőhöz beszél, egy saját élményét mondja el, vagy nem hallotta, nem értette tisztán a másik által mondottakat és ezért visszakérdez .

Ezzel nem jutnak közelebb a közös javaslathoz, de a hátráltatás mértéke sem jelentős.

Példák

•  Mennyi idő áll rendelkezésünkre? /vv.-höz/

•  Hű ez elég brutális.

•  A: Egy tál spagetti. (UJ)

B: Hogy megennék most egy olyat! (KV)

•  A: Egy gekko. (UJ)

B: Micsoda, mondd hangosabban? (KV)

 

D

A

I

KV

3

3

3

 

Kompromisszum (KOMP)

Az egyik fél, bár a másik javaslatát rezignáltan, fenntartással fogadja, mégsem vállalja a partnerrel való konfliktust, nem kísérli meg a javaslat megváltoztatását. "Én képes vagyok lemondani a véleményemről, csak oldjuk meg!" hozzáállást sugall.

Példák

•  Végül is elfogadhatom a katicabogarat.

•  Gondolod, hogy egy menyasszony? Felőlem az is lehet.

•  Hát. legyen.

•  A: De most, ha kötöd magad, akkor semmi értelme végigcsinálni, ez nem róka, a hanem szarvasbogár (ELL)

B: Szerintem ez egy szarvasbogár. (ironikus hangsúllyal mondja) (KOMP)

 

D

A

I

KOMP

1

4

4

 

Közös továbbfűzése, ismétlése (KTOV)

Abban az esetben kódoljuk ezt a jelet, ha kialakul egy közös javaslat, melyet mindketten elfogadnak, és az egyik fél ezt a közöset fűzi tovább, vagy ismétli meg.

A közös javaslat kialakulását jelzi a helyeslés (HEJ, HEJN), a továbbfűzés (MTOV), és az integrálás (INT). Ha csak tudomásulvétel (TUD) történik, akkor még nem beszélhetünk közös tartalomról.

Példák

•  A: Ezek itt halak a tenger alatt. (UJ)

B: Igen halak, ez egy tengervilág, ott egy korall is. (MTOV)

A: És itt pedig rákok, vízipókok. (KTOV)

•  A: Két pincér az asztalra teszi a terítőt. (UJ)

B: Két néger gázsi a kondér fölött kavar. (UJ)

A: Ez végül is hasonló, legyen két nő akkor. (INT)

B: Akik leszbikusok. (KTOV)

 

D

A

I

KTOV

3

5

4

 

Másik javaslatának továbbfűzése, felelevenítése (MTOV)

Az egyik fél továbbfűzi a másik fél javaslatát, vagy visszahozza (feleleveníti) ami már egyszer elhangzott, de akkor nem vittek tovább.

A felelevenítés során sor kerülhet a korábbi javaslat megismétlésére, vagy akár annak továbbfűzésére is.

D

A

I

MTOV

3

5

5

Példák

  • A: Ez lehetne egy gitár (UJ)

B: Akár egy lófejet is láthatunk benne. (UJ)

A: Igen talán (HEJN)

B: Talán a gitár mégis jobb? (MTOV)

(A fenti a felelevenítésre példa)

 

•  A: Ez lehetne vakond! (UJ)

B: Aki a föld alatt mászik, és ezek a gyökerek! (MTOV)

(A fenti a továbbfűzésre példa)

 

Negatív megjegyzés az együttműködésre (MEGJ)

Az egyik fél negatív megjegyzést tesz az együttműködésükre. A megjegyzés az interakcióra vonatkozik, nem pedig a másik által mondott tartalmat minősíti.

Példák

•  Neked semmi sem jó.

•  Hát úgy tűnik, mi nem tudunk egykönnyen egyességre jutni!

•  Ha mindenre nemet mondasz, nem fogunk soha megegyezni

•  Ne legyél már ilyen!

 

D

A

I

MEGJ

3

2

1

Nullázás (NULL)

Az egyik fél kifejezésre juttatja, hogy semmi nem jut eszébe, vagy magának a foltnak nincs jelentése, ezzel elveti annak a lehetőségét, hogy a foltot bárminek is el lehessen nevezni, illetve, hogy közös javaslatra jussanak.

Példák

•  Hát.szerintem nem.egyáltalán nem hasonlít semmire.

•  Hát erről aztán tényleg semmi nem jut nekem az eszembe!

•  Én most már végképp nem tudom!

•  Hát azt hiszem én sem tudok semmit.

 

D

A

I

NULL

2

2

2

Összesítés (OSSZ)

Az egyik fél összegzi, hogy az eddigi egyezkedés során az adott táblánál milyen javaslatok hangoztak el, vagy ha egy javaslatról beszéltek sokat, akkor a lényeges jellemzőit kiemeli.

Példák

•  Tehát két dologról beszéltünk eddig, az egyik az, hogy egy szarvasbogár ez, vagy pedig, vagy két pap.

•  Szóval, akkor ezek itt néger nők, akik bájitalt kotyvasztanak.

 

D

A

I

OSSZ

5

5

3

 

Saját javaslat ismétlése (SI)

Az egyik fél alakítás nélkül, szinte szó szerint megismétli a saját javaslatát, vagy utal rá, de továbbfűzés nélkül.

Példák

•  A: Megy egy jaguár. (UJ)

B: Nekem az jutott eszembe, hogy valami japán festmény. (UJ)

A: Vagy egy jaguár megy. (SI)

•  Ez abszolút az, amit én mondtam.

 

D

A

I

SI

4

3

2

 

Saját javaslat továbbfűzése (STOV)

Az egyik fél a saját javaslatát fűzi tovább, anélkül, hogy a másik fél részéről megtörtént volna a javaslat helyeslése (HEJ, HEJN) továbbszövése (MTOV) vagy integrálása (INT). (Ez utóbbi esetekben a Közös javaslat továbbfűzése - KTOV jelet adjuk).

Ha tisztázó kérdés hangzik el a javaslat részletezése előtte, akkor arra nem adhatjuk, hanem tisztázó magyarázatot jelölünk.

Példák

•  A: Szóval szarvasbogár. (UJ)

B: Szerintem állarc. (UJ)

A: Nézd meg, itt a feje, csápjai, lába. (STOV)

•  A: Pumpálnak a nők (UJ)

B: Aha. (TUD)

A: Látod, gumimatracot, itt! (STOV)

 

 

D

A

I

STOV

4

5

2

 

Saját javaslat - ötödször (S5)

(Nem szükséges külön jelölni, mert a program automatikusan számolja.)

Az egyik fél a saját javaslatát ötödször ismétli, vagy továbbfűzi.

 

D

A

I

S5

5

1

1

 

Saját javaslat visszavonása, érvénytelenítése (önkizárás) (SVISSZ)

Az egyik fél visszavonja, érvényteleníti azt, amit korábban mondott.

Példák

•  A: Mi lenne, ha medve lenne. (UJ)

B: Inkább párduc. (UJ)

A: Ja, tényleg nem hasonlít medvéhez. (SVISSZ)

•  A: Hát valami állat, aminek hegyes az orra. (UJ)

B: De hogy? (TK)

A: Hát irreális persze.. (SVISSZ)

 

D

A

I

SVISSZ

2

3

3

 

Tisztázó kérdés (TK)

Az egyik fél tisztázni szeretné, hogy a másik fél hogyan látta az általa mondott javaslatot, s erre vonatkozó kérdést tesz fel, vagy megkéri, hogy részletezze, magyarázza el.

 

Példák

•  Hol látod azt a bogarat?

•  Akkor hol van a farka és a lába?

•  És ez a rész, ez mi?

•  Milyen fajta rákot keressek?

•  Két kaméleon?

•  Hát ezt totál nem értem, mondd el, hogy látod!

 

D

A

I

TK

3

5

4

 

Tisztázó magyarázat (TM)

Az egyik fél elmagyarázza az általa látott tartalmat azért, hogy a másik fél jobban megértse, ő is belelássa, vagy a másik fél tisztázó kérdésére választ ad. (Ha nem a másik kérésére beszél a saját javaslatáról, akkor saját továbbfűzését adjuk.)

Példák

•  A: És ez mi? (TK)

B: Ez az összekoccanásból származó vér. (TM)

•  A: Milyen kutya? (TK)

B: Kutya, Black and white whisky kutya. (TM)

•  A: Mit csinál? (TK)

B: Megy. (TM)

•  A: Itt, a sziluettje. (STOV)

B: Hmmm.(TUD)

A: De ez itt nincs így kirajzolva, kidolgozva szépen. (TM)

 

D

A

I

TM

3

5

3

 

Tudomásul vétel (TUD)

Az egyik fél a másik által mondott tartalmat tudomásul veszi. Nem biztos, hogy egyet is ért vele, csak jelzi, hogy érti, miről beszél a másik.

 

Példák

•  Aha

•  Hmm.

•  Ja.

 

D

A

I

TUD

3

3

3

 

Új javaslat (UJ)

Az egyik fél egy új javaslatot mond. Minden olyan értelmezési javaslatot ide sorolunk, amely a korábbi tartalmaktól eltérő fogalmi körből származik és egyértelmű, hogy nincsen asszociációs kapcsolatban a korábbi tartalmakkal. Amikor látszik az asszociációs kapcsolat, akkor saját-, vagy közös továbbfűzést adunk. (Ha kérdésként mondja az új tartalmat, akkor Új javaslat - kérésként jelölünk.)

Példák

•  Lehetne akár egy kiterített állatbőr is. (UJ)

•  A: Nekem ez egy lepke. (UJ)

B: Inkább egy gonosz ördög. (UJ)

Nem tartozik közé:

•  A: Két nő kavargat. (UJ)

B: Két boszorkány főz. (MTOV)

•  A: Ez egy arc. (UJ)

B: Inkább koponya. (MTOV)

 

 

D

A

I

UJ

3

5

3

 

Új javaslat kérdésként (UJK)

Az egyik fél az új javaslatot kérdés formájában fogalmazza meg.

Példák

•  És a lepkéhez mit szólsz?

•  Disznó talán?

•  Akár egy denevér is lehetne, nem?

 

D

A

I

UJK

2

5

4

 

Új javaslat - harmadik (UJ3)

(Nem szükséges külön jelölni, mert a program automatikusan számolja.)

Az egyik fél az adott táblánál harmadszor (vagy annál is többször) új javaslatot mond, kijelentésként vagy kérdésként.

Példák

•  A: Ez lehetne egy álarc. (UJ 1)

A: Akár egy négylábú állat is lehetne (UJ 2 )

A: Egy denevérnek is nézhetnénk. (UJ 3 )

 

D

A

I

UJ3

5

1

2

 

Utolsó szó - javaslat nélkül ismételve (USZJNI)

Az egyik fél megismétli a másik fél mondatát úgy, hogy ez a verbális megnyilvánulás lesz az utolsó az adott táblánál. Fontos, hogy a megismételt mondat ne tartalmazzon a táblára vonatkozó konkrét javaslatot (ha tartalmaz, U tolsó szó - tartalommal ismételve jelet adunk.)

Példák

•  A: Ebben maradunk.

B: Jó, ebben maradunk. (USZJNI)

•  A: Akkor ez lesz végül.

B: Igen, ez lesz a végső. (USZJNI)

 

D

A

I

USZJNI

4

3

3

 

Utolsó szó - javaslat nélkül, nem ismételve (USZJNNEI)

Annál a félnél jelöljük, aki a táblára vonatkozó utolsó verbális megnyilvánulást tette. Ez a verbális megnyilvánulás nem lehet a másik fél előző mondatának megismétlése (ha mégis: U tolsó szó - javaslat nélkül, ismételve) , illetve nem tartalmazhat a táblára vonatkozó javaslatot. (ha mégis: Utolsó szó - javaslattal, nem ismételve).

Példák

•  A: Akkor a fagyi. (DO)

B: Igen, ebben maradtunk.(USZJNNEI)

•  A: Meglőtt medvék felemelik a fáklyát. (UJ)

B: Jó, rendben. (USZJNNEI)

•  A: Én erre azt mondtam, hogy két törpe.

B: Ezt elfogadom. (USZJNNEI)

 

 

D

A

I

USZJNNEI

4

4

3

 

Utolsó szó - javaslattal, ismételve (USZJI)

Annál a félnél jelöljük, aki a táblára vonatkozó utolsó verbális megnyilvánulást tette, és ez a másik fél előző verbális megnyilvánulásának lényegi megismétlése. Az adott táblára vonatkozó végső javaslatot is magában kell foglalnia.

Példák

•  A: Akkor ez egy elefánt.

B: Igen, ez egy elefánt. (USZJI)

•  A: Legyen indián a hegytetőn.

B: Indián a hegytetőn. (USZJI)

 

D

A

I

USZJI

5

3

3

 

Utolsó szó - javaslattal, nem ismételve (USZJNEI)

Annál a félnél jelöljük, aki a táblára vonatkozó utolsó verbális megnyilvánulást tette, úgy, hogy a végső javaslatot is kimondja, és nem a másikat ismétli.

Példák

•  A: Jó. (HEJN)

B: Szerintünk denevér. (USZJNEI)

•  Hát akkor legyen pillangó. (USZJNEI)

•  A: Akkor két ember, akik néznek egymásra egy kondér felett. (INT)

B: Két nő. (USZJNEI)

•  A: Nem láttam, amit te mondtál, mi legyen? (DO)

B: Legyen vaddisznó. (USZJNEI)

 

 

D

A

I

USZJNEI

5

5

3

 

 


Viszonymeghatározó jelek

Kritika (hangsúly vagy szóbeli is lehet) (KR)

Abban az esetben jelöljük, ha az egyik fél nyíltan kimondva vagy hangsúlyával kritizálja a másik fele. A jelölés csak abban az esetben történhet meg, ha a becsmérlés a feladathelyzettel kapcsolatos.

Példák

•  Már megint pillangó. Nincs fantáziád. (ELL, KR)

•  Micsoda???? Egy kardhal?(TK, KR)

•  Nem, lófütty neked! (ELL, KR)

•  A: Ez nem róka! (ELL)

B: Hát aztán a te szarvasbogarad pont így néz ki! (ironikus hangsúllyal) (ELL, KR)

 

D

A

I

KR

 

 

1

 

Dicséret / becézés (D)

Abban az esetben jelöljük, ha az egyik fél valamilyen pozitív, elismerő megjegyzést tesz a másik fél feladathelyzetben való működésére, az egyik fél a másikat becézi.

Fontos, hogy a hangsúly is kifejezze a pozitív üzenetet, mivel sok esetben sor kerül a becéző szavak negatív érzelmi töltettel való használatára.

A becézés nem zárja ki az ellentmondást.

Példák

•  Igen tényleg. Mennyire jó ötlet! (HEJN, D)

•  Mit gondolsz, cica?(BIZT, D)

•  Szívem, szerintem inkább lapos béka. (SI, D)

 

D

A

I

D

 

 

5

 

Érintés pozitív tartalommal, kedvesen (EPO)

Akkor jelöljük, ha a másik fél kedvesen, valamilyen pozitív üzenettel, vagy dicséretképpen megérinti a másik felet.

 

D

A

I

EPO

 

 

5

 

Érintés negatív tartalommal (ENE)

Akkor jelöljük, ha az egyik fél valamilyen negatív tartalommal (dühösen, türelmetlenül, becsmérlően) érinti meg a másik felet.

 

D

A

I

ENE

 

 

1

 

Felszólító mód (F)

Így jelölünk minden felszólító jellegű indítványt, javaslatot vagy kérést, amely a partnerhez szól. A pontozás független attól, hogy a felszólítás valamilyen tartalommal, a feladat megoldásával, vagy a kommunikációval kapcsolatos.

Példák

•  Te kezdjed! (BIZT, F)

•  Mondj te is valamit! (BIZT, F)

•  Na, közösen csináljuk! (FV, F)

 

D

A

I

F

5

 

 

 

Közbevágás (K)

Akkor jelöljük, ha az egyik fél belevág a másik szavaiba, nem engedi végigmondani, amit a másik fél akart. Ezt a jelölést alkalmazzuk függetlenül attól, hogy a közbevágás tartalmilag pozitív, vagy negatív, vagy esetleg lelkesedésből fakad.

Példák

•  A: Ez egy repülő sárkány, itt van a szája, itt a. (UJ)

B: Tényleg, ez nagyon jó, teljesen az. (HEJN, K)

•  A: Akár egy táncoló törpe is lehetne, mert.(UJ)

B: Törpe? Hát azt meg hol látod? (TK, K)

 

D

A

I

K

5

 

 

 

Megerősítés kérése (MK)

Akkor jelöljük, ha az egyik fél az általa mondottakkal kapcsolatban megerősítést, helyeslést kér a másik féltől, vagy ha a közte és partnere közti együttgondolkodás mértékére kíváncsi.

Példák

•  Nők diskurálnak, na, igazam van? (UJK, MK)

•  Hát egy hangszer, nem? (SI, MK)

•  Olyan macskaféle, ugye? (MTOV, MK)

 

D

A

I

MK

2

 

5

 

"Mi" tudat (MI)

Akkor jelöljük, ha az egyik fél mondanivalóját többes szám első személyben mondja. A jelölés csak abban az esetben történhet meg, ha az adott fél mondatai mögött ténylegesen egyetértés és együttgondolkodás van.

Példák

•  Ez szerintünk denevér. (USZJNEI, MI)

•  Na, mit válaszoljunk? (IK, MI)

•  Mondjuk az erre, hogy emberek, mit szólsz hozzá? (UJK, MI)

 

D

A

I

MI

2

 

4

 

Nevetés (N)

Az egyik fél partnerére mosolyog, vagy valamin felnevet.

 

D

A

I

N

 

 

4

 

Ránézés pozitív tartalommal (RPO)

Akkor jelöljük, ha a másik fél kedvesen, valamilyen pozitív üzenettel, vagy dicséretképpen a másik félre néz.

 

 

D

A

I

RPO

 

 

4

 

Ránézés negatív tartalommal (RNE)

Akkor jelöljük, ha az egyik fél valamilyen negatív tartalommal (dühösen, türelmetlenül, becsmérlően) néz a másik félre.

 

 

D

A

I

RNE

 

 

1

 

Ránézés és nevetés egyszerre (RN)

Akkor jelöljük, ha az egyik fél kedvesen, valamilyen pozitív üzenettel, vagy dicséretképpen a másikra néz, és eközben nevet.

 

 

D

A

I

RN

 

 

5

 

Táblát kezébe veszi (T)

Az egyik fél a táblát felveszi az asztalról, kiveszi a másik kezéből, vagy forgatja.

Csak akkor jelöljük, mikor épp megfogja, később, mikor már csak tartja, már nem kapja meg ezt a másodlagos jelet. Nem jelöljük, ha a felek egymás kezébe adják a táblát.

 

D

A

I

T

5

 

 

 

 
<< Előző oldal
Következő oldal >>
> Részletes tartalomjegyzék <