5.7. Fejezet

Processzometria alkalmazása esetelemzések tükrében

Bagdy Emőke, Erdélyi Ildikó

 

Bevezetés

 

Esetismertetéseinkben a processzometria munkafázisai szerint lépésekben haladunk.

Ezek: 1.) A KRV felvétele, jegyzőkönyvben rögzítése (másodlagos viszonymeghatározó jegyek kiemelése);

2.) Jelölés és (számítógépes) kiértékelés;

3.) A kapott eredmények elemzése: a három dimenzió viszony-konstellációinak kibontása;

4.) A projektált üzenettartalmak interpretációja (konzultációs vagy terápiás kérdésfeltevés nyomán specifikus klinikai feladat);

5.) Összegző vélemény-alkotás.

Az elemzés a három dimenzióban mért viszonymintázat összefüggéseire fókuszol, és arra a kérdésre válaszol, hogy hogyan folyik a kommunikáció a felek között. Az értelmező munka az üzenettartalmak (Rorschach) szimbolikája, jelentéskeretei közt a Rorschach tábla felszólítójellegével összefüggésben desifrírozza a választartalmakat. Ez a szint gyakorta kihagyható, csupán a nyilvánvalóan kivilágló tartalmak interpretációjára redukálható. A klinikai munkához azonban (segítő szakembernek, családkonzultációs és/vagy terápiás munkát végzőnek) mindenképpen javasoljuk ezt a munkaszintet. Természetesen egyéni Rorschach (alapfokú) jártasság elegendő hozzá, csupán a tartalmak jelentéskörének elsajátítására van feltétlenül szükség.

 

I. Eset: "Maradj(unk) kislány(ok)": anorexia nervosában szenvedő lány és édesanyja kapcsolata

 

Első esetelemzésünket a klinikum világából választottuk. Ebben indokolt ugyanis a tartalmi analízis elvégzése is, így teljes processzometriai feldolgozást mutathatunk be.

Egy 15 éves, anorexia nervosában szenvedő lány és 42 éves édesanyja kapcsolatának mélyére tekintünk. A felszín (viselkedési manifesztáció) felől haladunk a kifejezési folyosón a projektált tartalmak, mint szimbolikus, "virágnyelven" küldött üzenetek felé. Ebben a Mérei-féle felszólító jelleg koncepciót követjük.

 

A vizsgálati személyről és családjáról

 

A lány második gyermek, nővére sikeresen végzi az egyetemet. Édesapja foglalkozása (értelmiségi diplomás) és nővére választott szakmája azonos. Évi (nevezzük őt így) "tizennégy évesen veszítette el az étvágyát." Gimnáziumba kerülve nagy nehézségekkel találta magát szembe. Baráti körében megrendült a bizalma, legjobb barátnője szerelembe bonyolódott. Ez az érzés Évit még nem érintette meg. Csúnyának érezte magát, a fiúktól tartózkodott. Édesanyja mindig fokozottan törődött vele, ő volt a legkisebb, gyengébb gyermek. Utóbbi időben már idegesítette anyja gyámkodása, de mégis úgy érezte, az ő segítségére számíthat. A koplalási szokás folyamatosan alakult ki, először csak nem reggelizett, idegesen ment az iskolába. Aztán az ebédet hagyta ki, mert mindig rohanni kellett valahová (különórák, sport). Ha tornázott, úgy érezte, más lelkiállapotba került. Tapasztalta, hogy a testsúlya csökken, ennek egyre jobban örült. Osztálytársától hallotta, hogy lehet veszélytelenül bezabálni, csak ki kell hányatnia magát utána. Anyja egy ízben az esti hánytatását észrevette, kétségbeesett tőle. Mindig szerette etetni a lányát, akinek rapszodikus evési szokásai aggasztották.

Hosszas huzavona után megegyeztek, hogy orvoshoz fordulnak. A diagnosztizált anorexia (súlyos fogyás, menses kimaradása, szőrnövés-fokozódás, éhség-ödéma a lábon, önhánytatás, több mint egy éve fennálló rosszabbodó állapot, fokozott testi igénybevételek (tornázás) stb.), a kórisme nyomán megkezdődött a kezelés, amelyben a pszichoterápia is helyt kapott. Az anya készségessége felvetette a családterápia lehetőségét is.

A KRV vizsgálatban szívesen vettek részt. Az édesanya a lányát engedte előre, miután ő leült, az üresen maradt széken foglalt helyet.

A következőkben a (felek engedélyével) magnetofonra felvett, már lejelölt jegyzőkönyvet mutatjuk be. A kiemeléssel jelöljük meg az értelmezésre kerülő üzeneteket. A VII-es táblát (mely az anyaság, női identitás, a saját anyához való viszony három rétegét tárja fel) felszólító jellege, és az informatív dialógusból feltáruló üzenetek miatt teljes egészében kiemeltük, hogy a mélyebb jelentésrétegekre is rávilágíthassunk.

(Ezúton köszönjük a processzometria pszichometriai tökéletesítésén fáradozó Csákvári Zsófiának, Kiss Dalmának és Vetier Annának a jelölés munkájának (egymástól független) elvégzését, majd az interrater reliabilitás ellenőrzését. Ez a jegyzőkönyv is részét képezi a jelölési megbízhatóságot tesztelő vizsgálatnak (ld. előző fejezet).


A Közös Rorschach jegyzőkönyv és jelölése:


Jelmagyarázat:

- ssz: sorszám BSU
- tbl: Rorschach táblaszám
- nem: anya=1, lánya=2
- jel 1, jel 2: kód, rövidítéssel

 

ssz

tbl

nem

jel 1

jel 2

Szöveg

1

1

2

IK

 

Hm?

2

1

1

UJ

 

Nekem lepkéhez hasonlít.

3

1

2

HEJN

 

Jó, elfogadom.

4

1

1

USZJNEI

 

Szárnyai is vannak.

5

2

2

IK

F

Mondd, mi ez?

6

2

1

FV

 

Mire tippelsz? Valami csúfság. Hogyan kell nézni?

7

2

2

FV

 

Ahogy tetszik.

8

2

1

KV

 

Egyik rondább, mint a másik.

9

2

2

UJ

 

Mintha két kéz lenne és valamit fogna.

10

2

1

UJ

 

Igen? A véresek az ujjak ? Nekem bivalyra hasonlít.

11

2

2

HEJN

 

Meglehet.

12

2

1

KV

 

Nem tudom mi a piros.

13

2

2

MTOV

 

Nem is bivaly, két medve.

14

2

1

MTOV

MK

Igen, szinkronban. Lehet felfaltak valamit, és a véres dolgok maradtak ott, nem?

15

2

2

USZTNNEI

 

Ühm.

16

3

2

IJ

 

Szerintem két ember, két nő. Itt. (mutatja)

17

3

1

MTOV

 

Igen két ember és valamit csinálnak.

18

3

2

HEJN

 

Igen.

19

3

1

KTOV

MK

Nem mosnak, hanem korongoznak, nem?

20

3

2

KTOV

 

Igen. Mik ezek a vérfoltok ? Lehet, hogy nézi őket valaki, csak az nem látszik.

21

3

1

SI

 

Két nő, csinálnak valamit .

22

3

2

USZJNEI

 

Ellenségeskednek .

23

4

1

IJN

 

Valami hasonszőrű volt már .

24

4

2

UJ

 

Szőrös állat .

25

4

1

MTOV

MK

Ez az! Szőrös állat vagy bogár. Valami ronda szőrös állat, nem?

26

4

2

USZJNNEI

 

Igen .

27

5

1

ITJ

 

Nekem ez denevér.

28

5

2

MTOV

 

Tényleg, itt vannak a lábai.

29

5

1

USZJNEI

 

Biztos denevér.

30

6

2

IK

 

Mennyi ilyen van még? Na, ez mi lehet?

31

6

1

BIZT

 

Legyen ötleted, majd én elfogadom .

32

6

2

UJ

 

Tengeri élőlény, tengeri csillag.

33

6

1

ELL

 

Csillagnak nem ilyen alakja van .

34

6

2

STOV

 

Tengeri herkentyű.

35

6

1

USZJNNEI

 

Jó! Ez jó.

36

7

1

ITJ

 

Feltrancsírozott nyuszi.

37

7

2

ELL

 

De nem egy, hanem négy.

38

7

1

STOV

 

Így feltrancsírozva és szétcincálva.

39

7

2

MTOV

 

Phú! De akkor is kettő.

40

7

2

STOV

 

Így a lába, a teste.

41

7

1

IG

 

Szegény. Nincs jobb ötletem.

42

7

2

DOK

 

Szegény kis feltrancsírozott nyuszi. Nincs jobb ötletem, nem?

43

7

1

USZJNNEI

 

Jó.

44

8

1

IK

 

Itt szép színes valami! Milyen állat van rózsaszín?

45

8

2

ELL

 

A rózsaszín párduc, de ez nem olyan jellegű.

46

8

1

STOV

 

Van négy lába, de mire mászik?

47

8

2

FV

 

Elég egy részét elfogadni, de a többit passzoljuk.

48

8

1

IG

 

Biztos a két állat.

49

8

2

USZJNNEI

 

Jó.

50

9

1

IK

 

Mennyi pacnit kapunk! Van ötleted?

51

9

2

FV

 

Hát nem látom.

52

9

1

FV

 

Így sem jobb!

53

9

2

UJ

 

Tudod mit? Lámpa, mécses lángja.

54

9

1

HEJN

 

Ühm, nem rossz ötlet.

55

9

2

KTOV

 

Középen ég ez a dísz .

56

9

1

HEJN

 

Nem rossz ötlet .

57

9

2

DOK

 

Elfogadod?

58

9

1

USZJNNEI

 

El. Ügyes vagy.

59

10

1

ITJ

 

Jaj, de szép! Ott egy vár!

60

10

2

UJ

 

Polip .

61

10

1

SI

 

Ott egy vár .

62

10

2

STOV

 

Rákok .

63

10

1

MTOV

MK

Ez hínárféle , nem?

64

10

2

HEJN

 

Ühm .

65

10

1

TK

 

Mi ez a kék? Hidacska?

66

10

2

ELL

 

Nem jó.

67

10

1

OSSZ

MK

Akkor az egész nagy víz és közte sziget, nem?

68

10

2

HEJN

 

Igen.

69

10

1

KTOV

 

Szigeten a vár, és sok-sok állat, polip, pók.

70

10

2

HEJN

 

Ühm .

71

10

1

KTOV

 

Halacska .

72

10

2

USZJNNEI

 

Ühm.

 

Elemzési folyamat

 

Vizsgáljuk meg először a dominancia-viszonyokat (ld. 1. ábra).

A semleges (3-as) feletti zónába kerülő értékek az önérvényesítési törekvés jelzései. Többségében mindvégig ezek uralják a helyzetet, de az anya hétszer kísérli meg az (enyhe fokú) alárendelődést (II., III., IV., VI., VII., X-es tábla). Többnyire azonban innen visszatér a "küzdelmi" térbe (III., IV., VII., X-es táblákon). A dominancia térfélen is hét esetben kerül lánya fölé, erőteljesebb lépésekkel, mint a lánya. A "fölé-alárendelődő lépések tánca"az anyát jellemzi, mintha "körültáncolná" lányát, azonban végül mégsem enged. Küzdelem zajlik tehát, az anya halvány önmegadó próbálkozásaiból visszatáncol a dominanciába, de az alárendelődés felmutatási készségével azt láttatja, hogy ő kompromisszumkész és segítő. Ha a szöveget (Rorschach jegyzőkönyvet) olvassuk, ez a benyomás létre is jöhet bennünk.

1. ábra: dominancia a I-X. táblákon

Jelmagyarázat: a diagramok alatt a feleletszámok fentről lefelé olvasandók

 

Az intimitás-viszony (ld. 2. ábra) kifejezésére rátekintve az első két helyzetben (I., II. tábla) a pozitív érzelmek térfelén folyik az üzenetváltás. A dominancia és intimitás pozitív kapcsolódása (magas szintje) a szimmetrikus együttműködő kapcsolat jellemzője. Az első (bemutatkozási) helyzetben ezt láthatjuk, amely a második lépésben komplementer együttműködésbe vált át az anya elmozdulásának köszönhetően. Itt alárendelődik. A harmadik táblán azonban az anya negatív érzelmi térfélre lendül át (ennek a tartalmakkal való összefüggését érdemes majd szemügyre vennünk), a VI. táblától kezdve pedig kettejük érzelmi fenn-lenn, ambivalens viszonya "csatázik" egymással (nézzük meg a semleges szinttől való elmozdulásokat, kilengéseket!). Fokozatát illetően "enyhe" negatív kibillenéseket láthatunk, a szélső negatív indulat hiányzik. Csak a IV., V. és IX-es tábla "békés", az anya "enged" (dominancia 2) és pozitív érzelmeket ad (érzelem 4 és 5). Az "autoritás" felszólító ingerhelyzetében enged, a "realitástudat"-ot tükröző V-ös táblán azonban éppen fordítva, az anya dominál (5 kétszer), míg Évi a semleges pozícióból igen sok érzelmet ad (5). A "realitásban én vagyok az úr, nem a szeretet számít" - üzeni ez a viszonyulás az anya részéről. Évi viszont ekkor is tud a számára érzelmet adni. Ahol pedig a "teljesítmény" hívóhelyzete jelenik meg (IX-es tábla), ott ismét az anyai dominanciával vezetett (illeszkedő, komplementer), együttműködő (érzelem + és aktivitás +) viszonyminta jelenik meg. "Tudok anyai vezetéssel teljesítményt produkálni" - üzeni ez a viszonyminta.

2. ábra: intimitás a I-X. táblákon


Az aktivitás minősége (ld. 3. ábra) is fontos összetevője a "hatalom versus érzelem" viszonynak. A közös válaszra törekvés első öt feladathelyzetében (I-V-ös tábla - vagyis az első felében) a megoldásra törekvő, azt elősegítő buzgalom figyelhető meg, Évi magasabb "hőfokon", az anya nagyobb ingadozásokkal aktív. Amikor azonban a VI-os (szexualitással összefüggő) felszólítás megjelenik és az anya átlendül akadályozó akcióba, Évi "beindul" és egy kivétellel (IX-es, közös munka tábla) minden új döntési helyzetben akadályozó interakcióval áll elő (VII., VIII., IX-es táblákon).

3. ábra: aktivitás 1 I-X. táblákon


 

Elemzés táblánként, "felszólító jellegek összefüggésében"

 

Ha a diagrammokból leolvasható, a helyzetben formálódó viszonyminták szövődésének útját a kibontakozó (tartalmi) üzenetekkel egybevetve nyomonkísérjük, megállapíthatjuk, hogy a bemutatkozási helyzet (I-es tábla) "felhőtlen" arculata a szimmetrikus-együttműködő, közös aktivitásra törekvő állapotot tárja elénk (dominancia +, aktivitás +, intimitás + térfélen van, kölcsönösen!). Az érzelmi érettségi szintre kérdező második lépésben (II-es tábla) Évi intenzív aktivitással (aktivitás 5, 4), "harcos önérvényesítéssel" (dominancia 5, 4) magas érzelmi hőfokon (intimitás 4, 5) vetélkedik anyjával , aki viszont kevesebb érzelmet, kevesebb (és szélsőségesen változó) aktivitást, semleges pozíciót, majd "behódolást" mutat (dependencia, 2 pont). Lányához, annak javaslatához kapcsolódik, annak ötletét "tölti fel" fenyegető tartalommal ("véres ujjak"). (Az anya behívja a helyzetbe a félelmet.) Kapcsolatdinamikai szempontból a III-as (közös identitás) tábla a lány "győzelmét" tükrözi anyja felett. Magas aktivitási erővel, Évi részéről azonban anyjától eltérően kevesebb kimutatott érzelemmel vesz részt az alkuban, melyet eldönt.

4. ábra: a III-as tábla aktivitási és intimitási diagrammja

Évi ötlete ("két ember, két nő, csinálnak valamit") fejlődik végül olyan záradékká, hogy (ezek) "ellenségeskednek". Már itt észrevehetjük, hogy a viselkedés aktivitás-fokozódása és az együttműködésben (viselkedésben) megjelenő érzelem csökkenése (ld. diagrammok) jelezhet valamit. Az alkuba került tartalom adja meg ehhez a kulcsot: "ellenségeskednek". Az indulat nincs már fenn (a viselkedési szinten) kifutott a kínálkozó "harmadikra" a projekciós mezőre. A lány kimondta, hogy a "két nő" (anya és lánya) ellenségeskednek. A közös projekciós mező átmeneti tere "hordozza", és mutatja fel a rejtett ellenségességet.

Az autoritás és realitás (IV., V-ös) hívótábláján az interakciós mintázat azt jelzi, hogy a tekintélyi helyzetről, autoritás szerepről az anya kész lemondani, "gyengíti pozícióját", a projekciós mezőben pedig egyetértenek az autoritás elutasításával és a tőle való félelemmel ("ronda, szőrös állat"). Figyelembe véve, hogy ez a kép az "apareprezentáns", a férfi-szimbólum, az üzenet mindkettejük esetében ennek elutasítását és félelmüket fejezi ki. A realitás színterén (V-ös tábla) az anya egyértelmű irányító szerepében egyeznek meg. A VI-os mező (szexualitás) belépése azonban rányit az anya paradox kommunikációs lépéskészségére, a feltétlen elfogadás látszata mögötti meghatározó szerepre: "legyen ötleted", "elfogadom". Ennek során azonban az ígérttel ellentétes viselkedés tűnik fel. Amikor Évi eleget tesz a felszólításnak, anyja azonnal elutasítja az ötletét. Hiába dominál(na) a lány, a valódi (rejtett) karmester az anya. A szexualitásban az ügy devalválására bírja rá lányát ("a tengeri csillagból így lesz tengeri herkentyű"). Az üzenet így szól(hat): "ez semmi, nincs jelentősége". Megtetézi ezt a helyzetet az anya magas érzelmi hőfoka is (ld. intimitás-diagramm) kölcsönös ambivalenciával. A viszonyminta üzenete pedig az: "Úgy irányítok, hogy azt érezd, te vezetsz".

5. ábra: intimitás-, dominancia-diagramm - VI-os tábla

Az itt felszínre kerülő dinamikai jelenség egyrészt a double bind ("mondd" - "elfogadom" - majd mégis cáfolja a mondottakat. Eleget tenni tehát nem lehet). Másrészt a kerülőutas hatalomszerzés (kontroll-megragadás) metakomplementer viszony jelenségére nyithatunk rá, amely ambivalens érzelmek talaján születik. (Ld. VI-os tábla intimitás-diagramm.)

Idézzük vissza a dialógust:

"Lány: Mennyi ilyen van még? Na, ez mi lehet?

Anya: Legyen ötleted, majd én elfogadom.

Lány: Tengeri élőlény, tengeri csillag.

Anya: A tengeri csillagnak nem ilyen alakja van.

Lány: Tengeri herkentyű.

Anya: Jó. Ez így jó."

Az anya "dolgoztatja" a lányát, ezt az aktivitás-diagramm is szemlélteti. (Ld. alább)

 

6. ábra: aktivitás diagramm VI-os tábla

Megjegyezzük, hogy ahol az ambivalencia a viselkedésben feltűnik, ott keresnünk kell a "szellőzési utat", merre, hogyan jut kifejezésre a - többnyire lehasadó, elhárításra kerülő negatív rész.

A VII-es tábla az anya-lány viszony szempontjából kritikus. Ez a felszólító ingerhelyzete a nőiségnek, anyaságnak, anyához való viszonynak. A tábla nagykiterjedésű fehér területe pedig beindíthatja az agresszív lelki tartalmakat.

Erőviszonyok szempontjából esetünkben a kapcsolat kulcsüzenete tükröződik ezen a táblán. Amint a viszonyminták alakulásán láthatjuk, ez a "legdinamikusabb" tábla.

7. ábra: dominancia, aktivitás, intimitás - VII. tábla


Az anya-lány vetélkedésben ezúttal a lány is önalávető lépéskínálatokat tesz, az anya is (ld. dominancia-diagramm), a helyzetet az anya dominálja. Az intimitás-"libikóka" is erőteljes, de a lány több érzelmi töltést ad bele a helyzetbe, mint az anyja. Az aktivitásban a támogató, feladatmegoldásra törekvő szint erőteljes, a lány ellentétes lépése (ld. diagramm mélypontja) hatástalan. Ilyen erőviszonyok közepette olyan egyezkedést követhetünk, aminek tétje - a tartalmak szimbolikus, "fecsegő nyelvén" az "egy-kettő vagy négy sebzett nyuszi", nézzük a dialógust: Miről szól az üzenetváltás szimbolikus nyelven:

 

Manifeszt üzenet

Latens tartalom

Anya: feltrancsírozott nyuszi

Az anya számára egyről van szó. (Nyuszi=kislány) Ez a kislány sebzett.

Lány: de nem egy, hanem négy

A lány tagadja az egységet. "A mi családunk négy tagú!"

Anya: így feltrancsírozva és szétcincálva

Az anya üzenete: "sebzett kislány(ok) vagy(unk)". Mi, egységben, "szét"-szedve. A sebzettség számít, meg az egység.

Lány: pfúj, de akkor is kettő

A lány hangsúlyozza az önállóságot, különállást. Két kislány, (nő?) akikről szó van.

Az anya szimbiotikus egységben (ketten egy) képzeli (érzi) kettejüket, félelemteli lényként. A lány ki akar szabadulni a szimbiózisból (de nem sikerül!). Egyik sem felnőtt. Az anyai minta egy nőiségétől, ebben sebződéstől rettegő, gyermeklelkű nő, aki identitásában gyermek maradt.

A lány már a III-as táblán "elmondta" (rejtett) ellenséges viszonyukat, az ambivalencia negatív része tehát az önálló identitásért való - sikertelen - küzdelemben újragerjed.

Mivel őrzi az anya a szimbiózist?

Érzelmi tápjával, amely az "érzelmeket idéző" (VIII-as) táblán az ambivalenciáról "fecseg", (ld. VIII-as tábla intimitásdimenzióját), ebben viszont lányával szinkron mozgás vehető észre.

 

8. ábra: a VIII-as tábla intimitásdimenzió

 

Az érzelem elárasztó bősége az "életmező" (életszíntér) X-es tábláján mutatkozik meg kifejezetten, az anya valójában együtt mozog lánya ambivalenciájával.

 

9. ábra: a X-es tábla intimitásdimenziója

 

Az életük (X-es tábla) az anyai biztonságnyújtás ígéretével (anya válasz javaslata: vár. Vár jelentése=biztonság) ragadhat be a gyermeki lelkiségbe. Az anya üzenete sorra visszahúzó ("hínár"), gyermeki ("hidacska") érzelmi biztonságot ígérő ("az egész nagy víz=befogadás"); van életsziget ("sziget") és benne a biztonság ("vár ismétlése") és sok-sok más. "halacska" (élsz, mint hal a vízben). A lány megadó válasza: Ühüm. A szimbiózisból nem tud kitörni, felnőni.

A tartalmi üzenetek szimbolikája önmagáért szól. A "Rorschach-nyelv" a mélységekről beszél.

 

Az értelmezési szinthez érkeztünk

 

Elemzésünk konklúziója

  1. Az anya-lány kapcsolatban az anya saját dominancia-igényének alárendelődésbe fordításával gyakorol kontrollt lánya fölött (metakomplementer viszonyminta)
  2. A lány megpróbálja érvényesíteni autonómia-törekvéseit (III-as tábla)
  3. Az anya őrizni szeretné a szimbiózist (VII-es tábla)
  4. A viszony felszínén a világ felé kifejezett pozitív érzelmek (X.) mögött ambivalencia, a mélyben pedig ellenségesség (III) és félelem (VII) húzódik meg.

Processzometriai vizsgálatunk pszichodinamikai felismerését az alábbiakban összegezhetjük:


A lány, aki érzelmileg többet ad bele a kapcsolatba, de ambivalens, az anyjával szembeni negatív indulataiból (hasítással) öndestruktív irányulású tünetet képez, eleget téve az anyai parancsnak:

" Maradj (unk) kislány (ok)"

A terápia-tervezés szempontjából az anya-lánya alrendszer szimbiózisának feloldása, a lány kiszabadulásának elősegítése lehet célunk, amely csak akkor sikerülhet, ha az anya (lelkileg) fel tud nőni, és megrekedt "kislány-lelkéből" a szexualitást és életet élvező asszonnyá tud "kiszabadulni". Vesztesége mindaddig depresszióra prediszponálja, míg lányának (aki a hiányzó férfi/társ-szeretet pótléka is) elengedése kárpótolja valódi társ megtalálásával. Az apa az idősebb lánnyal "társuló" alrendszerben vigasztalódik, ő is magányos érzelmileg. Az összekuszálódott és patológiás kötésekben rögzült viszonyok felbontása, az "igazi" megoldás eszerint a családterápia lehet.

 
 
Következő oldal >>
> Részletes tartalomjegyzék <