A CS-S-T felvétele II.
A CS-S-T felvétele előtt a tesztelő egyéni és csoportos helyzetben is néhány bevezető magyarázatot ad, melyeknek az a célja, hogy közös nyelvet "beszéljenek" a CS-S-T során. "Most elmondok egy eljárást, amely a családi kapcsolatok ábrázolására alkalmas. Ezzel a táblával, ezekkel a figurákkal és ezekkel a hengerekkel (tesztelő bemutatja a tesztanyagot) megállapítható, milyen közel állnak Önhöz (illetve egymáshoz) a családtagok, milyen befolyással és mekkora hatalommal rendelkezik a család egy-egy tagja. Általában az a jellemző, hogy a családtagok különféleképpen értékelik kapcsolataikat." Természetesen az instrukció megváltoztatható, ha a teszt megértéséhez szükség van rá (például kisgyermekek esetében). Ha a tesztelő úgy látja, hogy a v.sz. bizonytalan, akkor érdemes újra kihangsúlyoznia, hogy a kirakás a családtagok szubjektív ítéletén alapul, és éppen ezért nem létezik helyes vagy téves, jó vagy rossz megoldás. Ugyancsak utalhat arra, hogy a CS-S-T esetében "pillanatfelvételek" készülnek az állandóan változó "valóságról". "Itt férfi és női figurák láthatók, arcuk sematikus. Ezek a bábuk családtagokat szimbolizálnak. Az, hogy milyen távol vagy közel helyezzük el őket a táblán, jelzi, hogy mennyire állnak közel egymáshoz családtagként. A tábla valamennyi mezője használható." (Két figurát egymással szomszédos mezőre állít - minimális távolság.) "Ez azt fejezi ki, hogy két családtag nagyon szoros kapcsolatban áll." (További távolság fokozatokat mutat be. Két átlósan határos mezőbe helyezi a figurákat - második legkisebb távolság -, majd a tábla két legtávolabbi sarkába -maximális távolság.) "Minél nagyobb a távolság a bábuk között, annál kevésbé szoros a kapcsolat családtagok között. Ha a két bábu a tábla két ellenkező sarkában áll, akkor arra utalunk, hogy a kapcsolatuk semmiképpen sem nevezhető szorosnak." Miután a tesztelő megbizonyosodott arról, a v.sz.-ek értik, hogy valamennyi mezőt felhasználhatják, hogy a mezők koordinátái nem játszanak szerepet, csak a figurák relatív pozíciója, a figurák elfordításával rámutat arra, hogy különféle irányokba nézhetnek, de nem tér ki arra, hogy mi a jelentősége a tekintet irányának. "A bábuk pillantása irányulhat közvetlenül vagy közvetetten egymásra, de az is lehet, hogy nem egymásra néznek." Következő lépésként a táblán már elhelyezett két figura felhasználásával elmagyarázza a hierarchia megjelenítését. "Három különféle méretű hengerünk is van, amelyek a figurák talapzatául szolgálhatnak. Segítségükkel megmutathatjuk az egyes családtagok hatalmát, illetve családon belüli befolyását. Minél magasabbra emelünk egy figurát, annál hatalmasabbnak és befolyásosabbnak ítéljük meg az adott családtagot. A talapzatot tetszőleges számú és méretű hengerből állíthatjuk össze." (Az egyik figurát megemeli a legkisebb hengerrel - legkisebb magasságkülönbség.) "Ez azt fejezi ki, hogy az adott családtagoknak kevés illetve semmilyen hatalma, befolyása nincsen (közben a megfelelő a figurákra mutat) és ily módon közöttük kicsiny hierarchikus különbség áll fenn." (További fokozatokat mutat be oly módon, hogy különféle hengereket helyez a figurák alá.) "Minél nagyobb az egyes figurák közötti magasság különbség, annál hierarchikusabb a kapcsolatuk besorolása." (Mindkét figurát azonos magasságú hengerre helyezi. ) "Ha a két figura azonos magasságú hengeren áll, ez azt jelenti, hogy hatalmuk illetve befolyásuk a családon belül kiegyensúlyozottnak ítélhető." Ezek után a tesztelő megbizonyosodik arról, a v.sz.-ek megértették, hogy tetszőleges számú különböző méretű hengerrel emelhetik meg a figurákat, és hogy a családon belüli hierarchikus különbségeket a figurák különböző magassága (magasságkülönbsége) fejezi ki. A reprezentációk kirakása mind egyéni, mint csoportos helyzetben ugyanabban a sorrendben történik: előbb a tipikus, majd az ideális, végül a konfliktushelyzet kirakását kérjük, és minden reprezentációról kérdéseket is felteszünk. Az egyesével felvett tesztek esetében a tesztelő és a v.sz. négyszemközt vannak. Azok, akikre már sor került, vagy akikkel majd még felvesszük a tesztet, külön-külön helyiségekben várakoznak. "Azt szeretném, hogy a családi kapcsolatokat úgy jelenítse meg, ahogy azok önöknél tipikus módon előfordulnak. Először a figurákat rakja ki, hogy megmutassa, ki kihez áll közel a családban." Miután megszületett a tipikus helyzet kirakása, és a v.sz. már nem akar változtatni rajta, a reprezentációt megörökítjük a jegyzőkönyvben ("Családreprezentációk" - 3. oldal). A családi konstelláció ábrázolásához a tesztlap jobb felső sarkát töltjük ki értelemszerűen. A kirakást úgy rögzítjük a tesztlapon, hogy először a figura pozícióját írjuk le a megfelelő koordinátákkal (a figurát a szerepének megfelelő, táblázatban is használt rövidítéssel jelölve). A figura tekintetének irányát nyilakkal jelöljük, a magasságát, pedig a magasság rovatban jegyezzük meg. Ha nem emelik meg a figurát, akkor nem kap plusz pontot, a legkisebb korong 1-t, a közepes 2-t a nagy, pedig 3 pontot ér. Nyilvánvaló, hogy a figurák azonos magassága hasonló családi kiegyensúlyozottságra utal. A jegyzőkönyv rögzíti a figurák színét is megfelelő rövidítések segítségével (zö, na, ró). Miután elkészítettük a jegyzőkönyvet, feltesszük az utólagos kérdéseket, és v.sz. válaszait a jegyzőkönyv 4. oldalán, az "Utólagos kérdések a tipikus reprezentációhoz (TR)" rovatban rögzítjük. A harmadik oldalon van hely az utólagos kérdésekre adott első két-három válasz jelzésére is: kategorizálunk és feljegyezzük azokat a szubjektív értékeket is, amelyek arról szólnak, hogy a családot stabilnak vagy ingatagnak érzik, a helyzetet hétköznapinak vagy különlegesnek, stb. Ha a tesztelő és a v.sz. egyaránt befejezték a kirakás megbeszélését, akkor a tesztelő a figurákat a tábla mellé állítja és a hengereket is félreteszi. Az ideális helyzet kirakása úgy történik, hogy megkérjük a v.sz.-t, képzelje el, milyenek lennének családjában ideális esetben a kapcsolatok. "A családi kapcsolatokat nem mindig éljük meg ideálisnak. Szeretném megtudni, hogy Ön milyen kapcsolatokat szeretne a családjában, azaz a jellemző kapcsolatrendszert hogyan alakítaná át annak érdekében, hogy az Ön számára eszményi, ideális legyen. Azt szeretném tehát, hogy rakja ki azt a családi kapcsolatrendszert, amit ideálisnak tartana. Először a figurákat rakja ki, azután állítsa be a magasságukat." Miután a vizsgálati személy elkészült a kirakással, ismét lehetőséget adunk a figurák színesre cserélésére. "A táblára helyezett figurák közül legfeljebb hármat most kicserélhet színesekre. A figurák eredeti pozícióját és magasságát most se változtassa meg." Miután elkészült az ideális helyzet kirakása, és a v.sz. már nem akar több változtatást, a jegyzőkönyvben rögzítjük azt (3. oldal), majd feltesszük az utólagos kérdéseket, a válaszokat felírjuk a jegyzőkönyv 5. oldalán, és végül ismét a tábla mellé állítjuk a figurákat, a hengereket pedig félretesszük. A konfliktushelyzet kirakásánál arra kérjük a vizsgálati személyt, hogy válassza ki a családja legsúlyosabb konfliktusát, és ez jelenítse meg. "Minden család életében előfordulnak konfliktusok. Azt szeretném, hogy ábrázolja családja legjelentősebb konfliktusát. Rakja ki a családi kapcsolatokat annak megfelelően, amilyenek azok ezen konfliktus idején voltak. Először a figurákat rakja ki, azután állítsa be a magasságukat." Amikor a vizsgálati személy elkészült a kirakással, ismét lehetőséget adunk a figurák színesre cserélésére. "A táblára helyezett figurák közül legfeljebb hármat most kicserélhet színesekre. A figurák eredeti pozícióját és magasságát most se változtassa meg." A csoportos teszt alkalmazásánál (ha az életközösség néhány vagy valamennyi tagja együttesen végzi el a feladatokat) az instrukciók természetesen többes számban hangzanak el a már ismertetett sorrendben és logikával. Ha már történt egyéni tesztelés, akkor a bevezető rész elhagyható, ha a csoportos teszt az első alkalom, akkor természetesen szükség van rá. |
<< CS-S-T felvétele I. |