A vizsgálatok kivitelezésének módszertani szempontjai
Ahhoz, hogy kutatást végezhessünk, mindenekelőtt egy jó ötletre van szükségünk - e téren többnyire saját intuíciónk, vagy megfigyeléseink mutatnak irányt. Az ötlet fontos eleme a kutatásnak, hatására a kutatók egy teória bebizonyítása vagy megcáfolása irányába terelik érdeklődésüket (pl. a családok határainak fontossága). A szakma gyakorlati ágán felmerülő ötlet persze nem mindig elég: hogy a kutatás vezetésének meglegyen a megfelelő elméleti bázisa, a kutatóknak ki kell választaniuk egy logikailag kapcsolódó elméletet, melybe a vizsgálati cél megfelelően beágyazható. A legtöbb interakciókutatás az általános rendszerszemléleten alapul (Gladding, 2002); vannak azonban olyan helyzetek is, amelyekben a kutatási eredmények értelmezése elkerülhetetlenül összekapcsolódik a szociokulturális háttér sajátosságaival, és ilyenkor más szemléleti keretet is használnunk kell.
Az, hogy miként tervezünk meg egy-egy kutatást, sokszor azt is eldönti, hogy milyen eredményeket nyerhetünk belőle. A rosszul tervezett kutatások értéktelen eredményeket adnak; s hogy ezt elkerüljük, a kutatás tervének illeszkednie kell a tanulmányozni kívánt családokhoz, vagy közösségekhez.
A kutatási terv öt fajtája a felderítő, a leíró, a fejlődési (developmental), kísérleti (experimental) és a korrelációs kutatási terv. A felderítő kutatást leggyakrabban a kvalitatív szemlélet jellemzi, és többnyire interjúmódszert vagy írásos önbeszámolókat használ. A leíró kutatás egy-egy speciális populációt mutat be átfogó, alapos adatelemzés segítségével ; a longitudinális fejlődési kutatási tervek pedig az időbeli változásokat tartják szem előtt. A kísérleti elrendezések ragaszkodnak a klasszikus "keményen tudományos" módszerekhez, a hipotézisekhez, a függő és független változókhoz, legalább egy változót manipulálva, befolyásolva. Végül, a korrelációs kutatási tervek két vagy több változó közti összefüggések fennállását és szorosságát vizsgálják, az összefüggés irányának esetenkénti meghatározásával. A következőkben a kutatástípusokat saját példák útján szemléltetjük (4. 1. táblázat).
4. 1. táblázat: Kutatástípusok és példák a lehetséges kérdésekre
Kutatástípus |
Vizsgálható kérdések |
Felderítő kutatás |
Milyen módon tér el a szkizofréniában szenvedő serdülők személyközi interakciók során mutatott viselkedése testvérük és szüleik interjúban közölt beszámolója szerint? - olyan kutatási téma, amelyről még rendkívül kevés eredmény áll rendelkezésre. |
Leíró kutatás |
A magyar és az amerikai házasságok összehasonlítása a partnerek házassággal való elégedettsége szempontjából, egyéb változók függvényében, kérdőíves úton vizsgálva - nagy populáció jellemzése. |
Fejlődési kutatási terv (longitudinális jellegű) |
Epilepsziás gyermekek családjában mutatkozó interakciós magatartás megfigyelése több időpontban (pl. gyermekkor, serdülőkor) - a tünetek függvényében a családi interakciók változnak-e, igazodnak-e a családi életciklus szükségleteihez? |
Kísérlet |
Az "Idegen-Helyzet" különböző változataiban hogyan tér el a biztonságosan és bizonytalanul kötődő gyermekek (és édesanyáik) interakciós magatartása? Mennyire konzisztens a helyzet függvényében a kötődési stílus? (Független változó: a helyzet típusa, függő változó: interakciós magatartás paraméterei) |
Korrelációs kutatási terv |
A verbális szóhasználat és nonverbális jellegzetességek együttjárásának megfigyelése egy adott időszekvencián belül, az egyes jellegzetességek összefüggéseinek számszerű megadásával. |
A mintavétel a kutatás olyan "kelléke", amely egy kisebb csoport kiválasztására irányul egy nagyobb populációból, azzal a céllal, hogy e kisebb egységről levont következtetéseket a populáció egészére vonatkoztassuk az eredmények nyomán. A minta reprezentatív, "populációt tükröző" jellege kulcskérdés: ha nem megfelelően választják ki, az eredmények egyoldalúak és/vagy félreinformálók lesznek.
A mintavétel lehet véletlen, vagy nem véletlen. Előbbi esetben többféle eljárással próbáljuk biztosítani, hogy minden elemnek azonos esélye legyen a populációba való bejutásra, utóbbi esetben általában nem áll rendelkezésre mintavételi keret, így egyszerűen nem lehetséges biztosítani ezt a feltételt.
A nem véletlen mintavétel formáit akkor használhatjuk, ha "nem olyan fontos az egész populáció ábrázolása, mint az információ maga, vagy ha a véletlen mintavétel nem lehetséges". A nem véletlen mintáktól való tudományos idegenkedés ellenére a humán interakciókról sok esetben rendkívül sokat mond egy-egy ilyen eljárással dolgozó tanulmány - elsősorban a kvalitatív, felderítő, "gondolatébresztő" kutatási megközelítésben. Ide tartozik például a kényelmi (a kutató környezetéből választó) mintavétel, a hólabda minta és az elméleti mintavétel. A következő táblázatban Szokolszky (2004) nyomán, az interakciókutatás kérdéseire koncentrálva, bemutatjuk e lehetőségeket. (2. táblázat)
4.2. táblázat: Mintavételi eljárások meghatározása, példákkal
Mintavételi eljárás |
Meghatározás |
Példa |
Véletlen mintavételek |
Egyszerű véletlen mintavétel |
Egyszerű véletlenszerű kiválasztás pl. véletlen számtáblázat alapján. |
Az interakciókutatásban és családvizsgálatoknál (illetve a pszichológiában) nem túlságosan gyakran használt mintavételi formák. |
Szisztematikus véletlen mintavétel |
Az első elem választása után minden n-edik elemet választjuk a mintába. |
Rétegzett véletlen mintavétel |
A minta kiválasztása a populáció rétegeiből, azok részaránya alapján. |
Nem véletlen mintavételek |
Kvótás mintavétel |
A populáció jellemzőit leíró táblázat tartalmazza a populáció megoszlásának adatait a lényegesebb szempontok szerint. |
Hiperaktív gyermekek családjáról tudott információink birtokában alakítjuk ki a nemek arányát a mintában (Fiúk nagyobb arányban) |
Elméleti mintavétel |
A populációról való speciális ismeretek birtokában választunk a kutatási kérdésnek megfelelő mintát. |
Híres művészek szocializációját vizsgáljuk interjúelemzés segítségével, sajátos szempontjaink szerint választva a különböző művészeti területekről. |
Kényelmi mintavétel |
A kutató a számára közvetlenül rendelkezésre álló mintavételi lehetőséggel dolgozik. |
A kutató a szomszédságában élő családokat keresi meg felderítő kutatásához, melynek témája pl. a családi rítusok tanulmányozása. |
"Hólabda" mintavétel |
Nehezen hozzáférhető populációknál a minta "ismeretségi lánc" nyomán gyarapodik. |
Hogyan változtathatja meg az emberi kapcsolatok működésmódjait a középosztályban multilevel marketing hálózatokba való bevonódás? - e kutatási kérdést úgy tudjuk megválaszolni, ha az MLM hálózatok tagjaitól újabb MLM tagok címeit kérjük el, és ezek nyomán haladunk a mintavétellel. |
A vizsgálati eszköz megválasztása nagyban befolyásolja a nyerhető adatok típusát. Egy önbecslő eszköz teljesen más eredményt ad, mint a megfigyelés, vagy a kísérleti elrendezés. Az önbecslő módszerek a kutatásban általánosságban nagy szerephez jutnak, ezen belül a családi interakciók önbecslését is számos tanulmány alkalmazza. Egy-egy standard mérőeszköz könnyűszerrel "célba juttatható", objektíven pontozható, az eredmények normákhoz viszonyíthatók. Másfelől viszont az önértékelésekben számos torzítás lehet jelen, például a szociális kívánatossági hatás (melynek lényege a családtagok a társadalmi normáknak megfelelő önprezentációja); annak ellenére is, hogy a tesztfejlesztők többnyire próbálják őket minimálisra csökkenteni (részben gondos kidolgozással, részben megfelelő adatfelvételi rutin javaslata útján).
Az önbecslő eszközök mellett, a mások (pl. vizsgálati személyek) viselkedését becslő skálák használata is elterjedt. Ezek lehetőséget adnak a kutatóknak, hogy közvetlenül megtörténő eseményekre fókuszálva gyűjtsenek adatokat, illetve felállítsanak egy alapvonalat, viszonyítási pontot a későbbi adatfelvételekhez. Néhány általánosan használt önbecslő és becslő skálát keretes részben (4. 1. keret) sorolunk fel, hangsúlyozva, hogy Magyarországon velük kapcsolatban, általánosságban igen kevés tapasztalat van.
4. 1. keret: Pár- és családterápiás, valamint interakciókutatási gyakorlatban,
külföldön széles körben alkalmazott mérőeszközök (Gladding, 2002 nyomán)
Párok számára kidolgozott mérőeszközök
Attitudes Toward Working Women Scale (Dolgozó nők iránti attitűdök skála)
Caring Days Inventory ("A gondoskodás napjai" skála)
Couples' Pre-Counseling Inventory (mérőeszköz párkapcsolati tanácsadásra jelentkezők számára)
Dual-Career Family Scale (Skála kétkarrieres családoknak)
Dyadic Adjustment Scale (Diádikus Alkalmazkodás Skála)
Evaluating and Nurturing Relationship Issues, Communication, and Happiness (Kapcsolattal összefüggő kérdések skálája)
Exchange-Orientation Instrument (Kölcsönösségorientált Mérőeszköz)
Family of Origin Scale (Származási Család Skála)
Locke-Wallace Marital Adjustment Test (Locke-Wallace Házassági Skála)
Marital Adjustment Balance Scale (Házassági Beilleszkedés és Egyensúly Skála)
Marital Communication Inventory (Házassági Kommunikáció Leltár)
Marital Evaluation Checklist (Házasságértékelő Lista)
Marital Satisfaction Inventory (Házassággal való Elégedettség Skála)
MBTI (Myers-Briggs Típus Indikátor)
Personal Assessments of Intimacy in Relationship (Kapcsolati Intimitás Becslő Skála)
Sexual Attitudes and Beliefs Inventory (Szexuális Attitűdök és Vélekedések Leltár)
Sexual Interactions Inventory (Szexuális Interakciók Kérdőíve)
Spouse Observation Checklist (Házastárs Megfigyelő Lista)
Waring Intimacy Questionnaire (Intimitáskerülés Skála)
Szülői Attitűdök Mérése
Parent-Adolescent Communication Inventory (Szülő-serdülő kommunikáció kérdőív)
Parental Skills Inventory (Szülői készségek kérdőíve)
Családértékelési módszerek
Beavers-Timberlawn Family Evaluation Scales (Beavers-Timberlawn Családértékelő Skála)
Conflict Tactics Scale (Konfliktuskezelési Taktikák Skála)
Family Adaptability and Cohesion Scale (FACES-Magyarul OCST, Olson Családi Teszt)
Family Inventory of Life Events and Change (Családi Életesemények és Változások Skálája)
Kveback Family Sculpture Test (Kveback Családszobor Teszt)
McMaster Family Assessment Device (McMaster Családmérési Eszköz)
Quality of Life Scale (Életminőség skála)
Taylor-Johnson Temperament Analysis (Taylor-Johnson Temperament Analysis) |
|